PSYCHOLOGICAL FEATURES OF BULLYING PREVENTION IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69691/jjh62q52

Keywords:

bullying, school environment, personality, relationships, prevention, teacher, family.

Abstract

In psychological science, the problem of optimal personality development is often discussed from the standpoint of a person constructing a model of his interaction with other people and the world around him. Discussion of the issue of a safe environment for the development of adolescent children is of particular relevance. Most of the time children are within the school walls. The school environment should be safe and child-friendly. The feeling of safety in the school environment contributes to self-development and self-realization.

Author Biography

  • Madikha Gaffоrova

    Independent researcher of scientific research institute

     «Family and gender»

References

School violence and bullying: global status report. UNESCO, 2017. 54 p.

Материалы к проекту «Скажем буллингу "Нет!"» (программа профилактики буллинга в образовательной организации) [Электронный ресурс] // Сайт Национальный психологический конкурс «Золотая психея».

Федунина Н.Ю. Кросс-культурные особенности отношения к насилию в образовательной среде [Электронный ресурс] // Современная зарубежная психология. 2013. Том 2. № 4. С. 69–78.

Воликова С. В., Калинкина Е.А. Детско-родительские отношения как фактор школьного буллинга//Консультативная психоло-гия и психотерапия. 2015. №4. С. 138-161.

Баева И.А. Психологическая безопасность в образовании: Монография. СПб.: Издательство «СОЮЗ», 2002. 271 с.

Баева И.А., Гаязова Л.А. Психологическая безопасность образовательной среды школы и ее психолого-педагогическое сопровождение [Электронный ресурс] // Психологическая наука и образование psyedu.ru. 2012. Том 4. № 3. URL: https://psyjournals.ru/psyedu_ru/2012/n3/55542.shtml (дата обращения: 06.01.2022).

Olweus D. Aggression in the schools. Bullies and whipping boys. Washington, D. C.: Hemisphere Press. 1978.

Ермолова Т.В., Савицкая Н.В. Буллинг как групповой феномен: исследование буллинга в Финляндии и скандинавских странах за последние 20 лет (1994-2014) // Современная зарубежная психология. 2015. Т. 4, № 1. С. 65-90.

Бочавер А.А. Травля в детском коллективе: установки и возможности учителей [Электронный ресурс] // Психологическая наука и образование psyedu.ru. 2014. Том 6. № 1. С. 47–55. doi:10.17759/psyedu.2014060107. (дата обращения: 06.01.2022)

Синюкова Е. М. Способы преодоления школьного буллинга: практические рекоменда-ции психолога // Социосфера. 2013. № 1. С. 75–79.

Кривцова С. В. Буллинг в школе VS сплоченность неравнодушных: организационная культура ОУ для решения проблем дисциплины и противостояния насилию. М.: ФИРО, 2011. 119 с.

Downloads

Published

2024-06-29

How to Cite

PSYCHOLOGICAL FEATURES OF BULLYING PREVENTION IN THE SCHOOL ENVIRONMENT. (2024). Journal of Tamaddun Nuri, 6(57), 147-150. https://doi.org/10.69691/jjh62q52