DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING OF STUDENTS OF PHILOLOGICAL DIRECTION IN THE STUDY OF HUMANITARIAN DISCIPLINES

Authors

  • Rukhshona Fayzullaeva Author
  • Martaba Melikova Author

DOI:

https://doi.org/10.69691/snbhq643

Keywords:

Критическое мышление, филологическое образование, гуманитарные дисциплины, аналитические навыки, рефлексия, педагогические технологии, дискуссия, интерпретация текста, проектное обучение, когнитивная активность.

Abstract

The article discusses the theoretical and practical aspects of the formation and development of critical thinking in students of the philological direction in the process of studying the humanities. Special attention is paid to the definition of the essence of critical thinking as an integral ability, including analytical, reflective, logical and interpretative thinking. It is shown that the humanities (philosophy, literature, linguistics, cultural studies, etc.) have a high potential for stimulation of mental activity and the development of an independent position of students.

Author Biographies

  • Rukhshona Fayzullaeva

    Student of the Faculty of English Philology and Translation Studies

    Samarkand State Institute of Foreign Languages

    Academic Supervisor:

  • Martaba Melikova

    Samarkand State Institute of Foreign Languages,

    Doctor of Philosophy (DSc), Professor,

    Head of the Department of Humanities and

    Information Technologies

References

Brookfield S. D. Teaching for Critical Thinking: Tools and Techniques to Help Students Question Their Assumptions. – San Francisco: Jossey-Bass, 2012. – 304 p.

Facione P. A. Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. – Insight Assessment, 2020. – 28 p.

Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. – М.: Искусство, 1979. – 424 с.

Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. – М.: Высшая школа, 2006. – 141 с.

Воронцова А. В. Формирование критического мышления студентов в образовательном процессе вуза // Вестник Томского государственного университета. – 2020. – № 453. – С. 143–150.

Выготский Л. С. Мышление и речь. – М.: Лабиринт, 1999. – 352 с.

Курбатов А. П. Критическое мышление и гуманитарное знание. – М.: URSS, 2019. – 288 с.

Никитина Н. А. Развитие критического мышления как педагогическая задача // Педагогика. – 2019. – № 6. – С. 62–68.

Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. – М.: Академия, 2007. – 272 с.

Тулмин С. Использование аргумента. – М.: URSS, 2018. – 312 с.

Халперн Д. Критическое мышление: психология и образование. – СПб.: Питер, 2000. – 512 с.

Эннис Р. Критическое мышление // Образование и критическое мышление. – М.: Академический проект, 2011. – С. 34–51.

Downloads

Published

2025-05-31

How to Cite

DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING OF STUDENTS OF PHILOLOGICAL DIRECTION IN THE STUDY OF HUMANITARIAN DISCIPLINES. (2025). Journal of Tamaddun Nuri, 5(68), 294-298. https://doi.org/10.69691/snbhq643