DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING OF STUDENTS OF PHILOLOGICAL DIRECTION IN THE STUDY OF HUMANITARIAN DISCIPLINES
DOI:
https://doi.org/10.69691/snbhq643Keywords:
Критическое мышление, филологическое образование, гуманитарные дисциплины, аналитические навыки, рефлексия, педагогические технологии, дискуссия, интерпретация текста, проектное обучение, когнитивная активность.Abstract
The article discusses the theoretical and practical aspects of the formation and development of critical thinking in students of the philological direction in the process of studying the humanities. Special attention is paid to the definition of the essence of critical thinking as an integral ability, including analytical, reflective, logical and interpretative thinking. It is shown that the humanities (philosophy, literature, linguistics, cultural studies, etc.) have a high potential for stimulation of mental activity and the development of an independent position of students.
References
Brookfield S. D. Teaching for Critical Thinking: Tools and Techniques to Help Students Question Their Assumptions. – San Francisco: Jossey-Bass, 2012. – 304 p.
Facione P. A. Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. – Insight Assessment, 2020. – 28 p.
Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. – М.: Искусство, 1979. – 424 с.
Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. – М.: Высшая школа, 2006. – 141 с.
Воронцова А. В. Формирование критического мышления студентов в образовательном процессе вуза // Вестник Томского государственного университета. – 2020. – № 453. – С. 143–150.
Выготский Л. С. Мышление и речь. – М.: Лабиринт, 1999. – 352 с.
Курбатов А. П. Критическое мышление и гуманитарное знание. – М.: URSS, 2019. – 288 с.
Никитина Н. А. Развитие критического мышления как педагогическая задача // Педагогика. – 2019. – № 6. – С. 62–68.
Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. – М.: Академия, 2007. – 272 с.
Тулмин С. Использование аргумента. – М.: URSS, 2018. – 312 с.
Халперн Д. Критическое мышление: психология и образование. – СПб.: Питер, 2000. – 512 с.
Эннис Р. Критическое мышление // Образование и критическое мышление. – М.: Академический проект, 2011. – С. 34–51.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Tamaddun Nuri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.