RELIGIOUS BELIEFS IN SOGD IN THE EARLY MIDDLE AGES
DOI:
https://doi.org/10.69691/2n556d32Keywords:
Sogd, early Middle Ages, religious syncretism, Zoroastrianism, Buddhism, Christianity, Islam, Central Asia, the Great Silk Road, intercultural interaction, archaeological finds, written sources, religious identity.Abstract
This article examines the religious landscape of Sogdiana in the early Middle Ages, when this region of Central Asia served as a crossroads of cultures and religions along the Silk Road. By examining archaeological finds, written sources and historical data, the authors of the article analyze how Zoroastrianism, Buddhism, Christianity and Islam coexisted and interacted in Sogd, contributing to the formation of the unique religious identity of the region.
References
Hinnels JR, editor. The Penguin Dictionary of Religions. Penguin Books Ltd, 1984, -Р. 336.
Henning W. Agri and the Tokharians. BSO (A) S. Vol. 9. Pt. 3. 1938.- Р.13–14.
Marshak B.I. On the Iconography of Ossuaries from Biya–Naiman // Silk Road Art and Archaeology. – Kamakura, 1995/96. Vol. 4. – Р. 308.
Бартольд В.В. Сочинения в 9 т. Т.6. Работы по истории ислама и Арабского халифата. Москва., 1966.- С. 232.
Беленицкий А.М. Вопросы идеологий и культов Согда (по материалам пянджикентских храмов) // Живопись древнего Пянджикента. – М.: 1954. – С. 39–52, 62–81.
Беленицкий А.М. Изображение быка на памятниках искусства древнего Пянджикента // Этнография и археология Средней Азии. М., 1979, – С. 92.
Бетгер Е.К. Извлечения из книги «Пути и страны» Абу–л–Касыма ибн Хаукаля // Труды Среднеазиатского государственного университета. Археология Средней Азии. Ташкент, 1957. - С. 15.
Грене Ф., Грицина А.А., Иваницкий И.Д. Раскопки дворца Насра бин Сайара // Археологические исследования в Узбекистане 2002. Вып. 3. – Самарканд, 2003. – С.215.
Иваницкий И.Д. Христианская символика в Согде // Из истории древних культов Средней Азии/ Христианство. – Ташкент, 1994. – С. 64–70.
Лившиц В.А. Согдийские документы с горы Муг. Вып. 2. Юридические документы и письма. Чтение, перевод и комментарии В.А. Лившица. М., 1962.– С. 39.
Лившиц В.А., Хромов А.Л. Согдийский язык / Основы иранского языкознание. Среднеиранские языки. – М: Наука, 1981. – С. 347–500.
Литвинский Б.А., Зеймаль Т.И. Аджина–тепа. Москва, 1971.–С.121.
Лурье И.М. История техники Древнего Египта // Очерки по истории Древнего Востока. – М.–Л., 1940, – С. 161.
Лурье П.Б. О следах манихиизма в Средней Азии // Согдийцы, их предшественники, современники и наследники. На основе материалов конференции «Согдийцы дома и на чужбине», посвящ. памяти Б.И. Маршака (1933–2006). Санкт–Петербург, 2013.–С.229.
Маршак Б.И., Распопова В.И. Адоранты из северной капеллы и храма Пянджикента. // Проблемы интерпретации памятников культуры Востока. – Москва, 1991. – С. 164;
Мончадская Е.А. Глиняный налеп с пянджикентского оссуария // Труды Академии наук Таджикской СССР. Душанбе,1960 Т. СХХ. – С.125–126.
Наршахий Абу Бакр Муҳаммад ибн Жаъфар. Бухоро тарихи / Форс – тожик тилидан А.Расулов таржимаси. – Тошкент: Фан, 1966. – Б. 120.
Религии Центральной Азии и Азербайджана. Т.II.Зороастризм и верования маздеистского круга. –Самарканд:МИЦАИ, 2017. – С. 264.
Ртвеладзе Э.В. Великий шелковый путь. Ташкент, 1999. С. 76–77.
Ставиский Б.Я. К вопросу об идеологии домусульманского Согда / Сообщения Республиканского историко–краеведческого музея Тадж ССР. № 1. 1952. – С. 35, 40–43, 52.
Тревер К.В. Гопатшах — пастух–царь // ТОВЭ. № 2 1940. –С. 73.
Шкода В.Г. К вопросу о культовых сценах в согдийской живописи // СГЭ. 1980. №45, – С. 60.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Tamaddun Nuri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.