PROBLEMS OF HUMANIZATION AND HUMANITARIZATION OF THE HIGHER EDUCATION SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.69691/cghh9674Keywords:
education, philosophy of education, humanism, humanization, humanitarization, higher education.Abstract
The article, based on an analysis of scientific literature and empirical research, examines the issues of humanitarization of higher education in the modern period. The harmony between the natural, technical, social and human sciences in this process is explored. The content of modern humanitarian education includes not only the humanities, which reveal the laws of social development, social norms and the development of relationships, but also knowledge about society, skills and competencies of social interaction, civil society and the ability to act in the world of high technology.
References
Козырев, В.А. Построение модели гуманитарной образовательной среды [Электронный ресурс] / В.А.Козырев. – Режимдоступа: http://sci.informika/ru/text/magaz/pedagog/pedagog7/a06.html.
Опарина О.Д. Гуманитаризация технического образования и университетская библиотека // Университетская библиотека: выбор путы: Материалы IV Всероссийской научно-практической конференции. – Екатеринбург, 2002. С. 73-77.
Бирюкова Н.С. Восприятие читателями прецедентных феноменов, используемых в современной политической коммуникации. – Сургут, 2008. - C.118.
Философский словарь / ред. И.Т. Фролова. –М.: Политиздат, 1991. – С.99.
Хомуцов, С.В. Духовность и духовные традиции. Барнаул, 2004. – 180 с.
Хомуцова, Н.А. Подготовка студентов к преподаванию физики в условиях гуманитаризации школьного естественнонаучного образования // Совершенствование профессионально-методической подготовки студентов естественнонаучных специальностей в педвузах: материалы XXXVIII науч.-практ. конф. – Барнаул, 2005. – С.110.
Кравец А.С. Гуманизация и гуманитаризация высшего образования // Воронежский государственный университет. http://www.rciabc.vsu.ru/irex/pubs/kravets2.htm.
Наливайко Н.В. Философия образования как объект комплексного исследования. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2002. – C.116.
Мень А. Радостная весть. - М, 1991. - С.55.
Елканова Т.М. Гуманитаризация профессионального образования в компетентностноориентированной системе // Высшее образование сегодня. – 2010. – № 10. – С.67.
Розов Н.С. Ценности в проблемном мире: философские основания и социальные приложения конструктивной аксиологии. – Новосибирск, 1998. - C.195.
Мардонов Р. С., Ризаев И. И. Проблемы в инновационном развитии (на примере Узбекистана) //Географические и экономические исследования в контексте устойчивого развития государства и региона. – 2022. – С. 244-246.
Samatov X., Ibadullayeva Z. Sociological analysis of study courses //Modern Science and Research. – 2024. – Т. 3. – №. 5.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Tamaddun Nuri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.