O‘ZBEKISTON ETNOLOGIYASIDA ETNOTIBBIYOTNING “MAXFIY BILIMLARI” MASALASIGA YONDASHUVLAR

Mualliflar

##doi.readerDisplayName##:

https://doi.org/10.69691/gnrs2r96

Kalit so'zlar:

siyosiy tahdidlar inertsiyasi, yashirin bilim, diniy yodgorlik, xalq tabibi, folbinlik va darveshlar.

Annotatsiya

Maqolada O‘zbekistonda etnologiya fanining muammolari, ularga o‘zbek etnologlarining munosabati va yondashuvlari haqida so‘z boradi. 1991-yildan keyin etnologiyaning bir qator nazariy masalalarini qayta ko‘rib chiqish zarurati paydo bo‘ldi. Ana shunday masalalardan biri xalq tabobati mavzusi bo‘lib, sovet davrida tadqiqotning eng cheklangan sohalaridan biri bo‘lgan. Xususan, etnotibbiyotning tarkibiy qismi bo‘lgan “maxfiy bilim” masalasi diniy dunyoqarash bilan bog‘liqligi tufayli butunlay chegaralangan edi. O‘zbekiston mustaqillikka erishganiga 33 yil bo‘lganiga qaramay, o‘zbek etnologlarining bu masalaga munosabati o‘zgarishsiz qolmoqda. Ushbu maqolada nima uchun bu savol ochiqligicha qolayotganini va nima uchun o‘rganish zarurati borligi haqida fikr yuritiladi.

Muallif tarjimai holi

  • Mamlakat Jumaniyozova

    Urganch davlat universiteti Ijtimoiy- iqtisodiy fanlar  fakulteti professori,  O‘zbekiston

Foydalanilgan adabiyotlar

Akiner. Islam in Post-Soviet Central Asia: Contested Territory. In: Andrea Strasser, Sigfried Haas, Gerhard Mangott, Valeria Heuberger (Hrsg.), Zentralasien und Islam – Central Asia and Islam.Hamburg: Deutsches Orient-Institut. S. 73-102. 2002: 74).

Алымов С.С. Г.П.Снесарев и полевое изучение религиозно-бытовых пережитков// Этнографическое обозрение № 6, 2013.73-бет.

Абашин С.Н. Социальные взаимоотношения в современном узбекском кишлаке: по материалам Ферганской долины / автореферат дис. ... кандидата исторических наук : 07.00.07. — М.: Ин-т этнологии и антропологии, 1997. — 24 с.

Дуглас М. Чистота и опасность: анализ представлений об осквернении и табу. М.: Канон-Пресс-Ц; Кучково поле, 2000. 286 с.

Douglas M. Natural Symbols: Explorations in Cosmology. London: Barrie & Rockliff; The Cresset Press, 1970.

Krisztina Kehl-Bodrogi. Religiöse Heilung und Heiler in Choresm, Usbekistan//Max Planck institute for social anthropology working papers. №7. Halle / Saale 2005 ISSN 1615-4568. 1-31.

Мазалова Н.Е. Народно-медицинское «тайное знание»: семантика, статус, функции (конец XIX — начало XXI вв) тема диссертации и автореферата по ВАК РФ 07.00.07, доктор наук . 2019. Автореферат.

Никонова Л.И. Этномедицина финно-угорских и тюркских народов Поволжья и Приуралья в системе их жизнеобеспечения: Историко-этнографическое исследование. 2024. Автореферат.

Огудин В.Л. Народная медицина Средней Азии и Казахстана . ИД Ганга, 2021.

Пашкова Т. В. Народная медицина карелов XIX – начала XXI века: опыт комплексного исследования. Автореферат. 2018.

Поповкина Г.С. Знахарство восточных славян юга Дальнего Востока России. Автореферат. 2016.

Снесарев.Отчет о командировке в Касимовский район. Л.29.

Cтратегия ВОЗ в области народной медицины. 2014-2023. Всемирная организация здравоохранения, 2013г.стр.25-29. Юридический статус народной медицины и комплементарной / альтернативной медицины: обзор положения в мире. Женева, ВОЗ, 2001 (код документа: WHO/ EDM/TRM/2001.2). [F]*, [S]*.

Tazmini. The Islamic revival in Central Asia: a potent force or a misconception? In: Central Asian Survey 20 (1). S. 63-83. 2001: 65).

Foster G. M. The Anatomy of Envy: A Study in Symbolic Behavior. Current Anthropology. 1972. Vol. 13, Is. 2, Apr. P. 165-202.

Эванс-Причард Э.Э. Колдовство, оракулы и магия у азанде // Магический кристалл: Магия глазами ученых и чародеев. М.: Республика, 1994. 527 с.

Yuklashlar

Nashr etilgan

2024-09-30