HISTORICAL-THEORETICAL AND PHILOSOPHICAL INTERPRETATION OF «HUSNI-KHULK»
DOI:
https://doi.org/10.69691/kzwv5c59Keywords:
“Husni-khulk”, beauty, beauty, morality, character, perfection, harmony, moral law, duty, spiritual maturity.Abstract
This article reveals the meaning and essence of the term “Husni Khulk”. Based on the historical-theoretical and scientific-philosophical literature, a comparative analysis of the historical-theoretical, traditional and modern, philosophical interpretation of “Husni Khulk” is carried out. The meaning of the term “Husni Khulk” in ancient civilizations and the exact words used to describe it are mentioned. In different ancient civilizations such as Ancient Egypt, Mesopotamia, Ancient India, China, Greece and Rome, it has a certain meaning and essence, as well as what terms are used to interpret it during the revolution.
References
Ўзбек тилининг изоҳли луғати 80000 дан ортиқ сўз ва сўз бирикмаси. А.Мадвалиев таҳрири -Т.: “Ўзбекистон миллий энциклопедияси”, 2022. – Б.565.
Большаков А.О. Человек и его Двойник. Изобразительность и мировоззрение в Египте Старого царства. –СПб.: Алетейя, 2001. – С. 226.
Клима Й. Законы Хаммурапи // Зарубежное востоковедение. – М.: “Издательство восточной литературы”, 1998. – Вып.1. – С.54.
Бродов В.В. Истоки философской мысли Индии. – M.: “Изд-во МГУ”, 1990. –С.29.
Иванов В. Г. История этики средних веков. – Санкт-Петербург, 2002.
Васечко, В. Ю. Древняя и средневековая восточная философия: учеб пособие. – Екатеринбург: “Изд-во Урал ун-та”, 2017. – C.36.
Larson, G.J., “Introduction to the Philosophy of Samkhya”. The Encyclopedia of Indian Philosophies, Volume 4, Princeton University Press, 2014.
Ghokale, Pradeep P. Inference and Fallacies Discussed in Ancient Indian Logic (with special reference to Nyāya and Buddhism). Bibliotheca Indo-Buddhica Series, Sunil Gupta. – Delhi.: “Sri Satguru Publications”. 1992. – P.123.
Лысенко В. Г. Категории вайшешики и лингвистическая традиция Индии // Историко-философский ежегодник, – М.: “Наука”, 2000. – C.217.
Переломов Л.С. Конфуций и конфуцианство с древности по настоящее время (V в. до н. э. – XXI в.). – М.: «Стилсервис: Институт Дальнего Востока РАН», 2009. – С.116.
Лукьянов А. Е. Лао-цзы и Конфуций: Философия Дао. М., 2001. – C.172.
Лебедев А.В. Милетская школа // Новая философская энциклопедия: в 4 т. пред.науч.-ред совета В.С. Стёпин.– М.: «Мысль», 2010. – С. 976.
Иванова М.С. Этический рационализм Сократа: знание как основа добродетели // Bulletin of Medical Internet Conferences (ISSN 2224-6150) 2017. Volume 7. Issue 6 1310-1315 c.
Лосев А. Ф. Жизненный и творческий путь Платона / Платон. Собрание сочинений. В 4 т. Т.1 / Общ. ред. А. Ф. Лосева и др. – М.: Мысль,1994. – С.44-45.
Лосев А. Ф. Жизненный и творческий путь Платона / Платон. Собрание сочинений. В 4 т. Т.1 / Общ. ред. А. Ф. Лосева и др. – М.: Мысль,1994. (Серия «Философское наследие»). – С.44-45.
Аристотель. Этика. Политика. Риторика. Поэтика. Категории. – Минск, 1998. – 1392 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Tamaddun Nuri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.